Przesyłka niestandardowa w firmie kurierskiej, czyli właściwie jaka?

Przesyłka niestandardowa w firmie kurierskiej, czyli właściwie jaka?

2 czerwca, 2020 Wyłączono przez Artykuły Sponsorowane

O ile standardowe przesyłki kurierskie nie budzą wątpliwości zarówno ze strony zleceniodawcy jak i zleceniobiorcy, paczki o nietypowych kształtach i wymiarach bywają źródłem problemów. Projektując wnętrze domu lub zamawiając asortyment – od wanny po listwy przypodłogowe – można spotkać się z określeniem „przesyłka niestandardowa”. Budzi to niemałe wątpliwości. Co oznacza niestandardowa przesyłka dla kuriera i jak ją postrzegają poszczególni przewoźnicy w Polsce?

Zlecając wysyłki kurierskie przez internet należy wskazać jej specyfikę: tu pojawia się kwestia między paczką standardową a niestandardową. Stąd podstawowy problem definicji dla klienta – jaka przesyłka od tych standardów odbiega i co właściwie kryje się pod powszechnym  branży określeniem “standard”? Jak się okazuje, jest on… nierówny – firmy kurierskie diametralnie różnie rozpatrują tego, co standardem w ramach przesyłki jest, a co – nie.

Przesyłka niestandardowa w świetle firm kurierskich

Kwestia niestandardowości paczki jest istotna przede wszystkim w branży e-commerce. 2,5-metrowa listwa przypodłogowa, wanna na palecie, produkt owinięty folią stretch a nie zapakowany w kartonie – wszystko to podlegać może ocenie odejścia od standardu.

Jak na kwestię typowości i nietypowości przesyłek patrzą największe firmy kurierskie w Polsce?

UPS uznaje, że przesyłka niestandardowa to paczka, która ma kształt “cylindryczny”, owalny, wystające elementy, a także składa się z kilku elementów połączonych w nieregularną jedność. Firma zastrzega również że na niestandardową uzna także przesyłkę o dużych gabarytach – np. taką, której podwójna wysokość i szerokość będzie od 300 do 400 cm.

Poczta Polska wskazuje w tym kontekście wymiary paczek (suma długości, szerokości i wysokości nie może przekraczać 250 cm. Za odejście od standardu uznaje też:

  • nieregularność kształtów
  • zapakowanie w sposób, który nie daje prostopadłościanu
  • wyjście elementów poza obrys
  • połączenie kilku elementów w jeden np. za pomocą taśmy stretch.

Pocztowcy zastrzegają też kwestię kształtów – owalnych czy okrągłych – oraz wskazują konkretne produkty niestandardowe. To np. opony.

Dość ogólnie niestandardowość postrzega DHL – wskazuje bowiem, że nietypowa przesyłka to ta, która zawiera towar, który trzeba sortować ręcznie. Do listy dodaje również towary wrażliwe – np. kruche, delikatne, wymagające dostarczenia do odbiorcy w określonej pozycji. Podobnie jak inne firmy, DHL wskazuje też na nieregularność kształtów i określa maksymalne wymiary przesyłki. To 120x60x60 cm.

Podobnie jest w przypadku DPD. Paczka niestandardowa w założeniach tej firmy kurierskiej to przesyłka, która ma nietypowy kształt – okrągły, cylindryczny czy owalny. DPD podkreśla również, że za niestandardowe uznaje też przesyłki o nieregularnych kształtach po położeniu na palecie dostarczanej do klienta. Firma wskazuje też, że przesyłki niestandardowe to m.in. te, które zostają zapakowane w sposób uniemożliwiający swobodne poruszanie się jej po taśmie sortującej – warto więc zwrócić uwagę na to, by nie były owinięte np. w materiał.

Przesyłka niestandardowa to dodatkowe koszty

Dlaczego zwrócenie uwagi na standaryzację jest tak istotne? Zbyt szybkie zamówienie kuriera bez zadbania o to, by paczka była zgodna z jego założeniami może doprowadzić do zwiększenia kosztów. Przeciętny koszt paczki może w takiej sytuacji wzrosnąć znacząco – w zależności od niestandardowości przesyłki cena wzrośnie od kilkudziesięciu do nawet stu procent podstawowej wyceny. Należy też pamiętać, że kurierzy mogą odmówić przyjęcia nietypowego opakowania z produktem do przewozu, jeśli uznają, że z przyczyn technicznych nie są w stanie zrealizować takiego zamówienia. Stąd tym ważniejsze jest, aby precyzyjnie określić wymiary paczki, jej ciężar oraz zadbać o prawidłowe opakowanie.